P-2H P2V-7 Neptune M.L.D.

Mooi Plastic Bouwdoos van een Neptune welke dienst heeft gedaan bij Koninklijke Marine Luchtvaart Dienst.

Het Lockheed Model 726, de P2V-7, was een laatste Neptune variant van de Lockheed productielijn.

Eerst gevlogen op 26 april 1954 Model 726-45-14 werd aangedreven door een paar 3.700 pk (met water injectie) Wright R-3350-32W Turbocompound motoren en een paar Westinghouse J-34-WE-36 Turbo Jet Engines. Dit model had een topsnelheid van 547 km./h. (365 m./h.) waardoor het de snelste vliegtuigen van de Lockheed geproduceerde Neptunes waren.

 

 

zoomzoomzoomzoom p-2h p2v-7 hasegawa neptune 01902 a.jpg p-2h p2v-7 hasegawa neptune 3 a.jpg p-2h p2v-7 hasegawa neptune 4 a.jpg p-2h p2v-7 hasegawa neptune 2 a.jpg



De APS-20 zoekradar met zijn grotere radarkoepels die verder naar voeren dan op de eerdere P2V-5s gemonteerd. De P2V-7 kon een munitie lading dragen van 10.000 pounds in een groter lading bommenruimte. Het vliegdek werd verhoogd en een opnieuw ontworpen cockpit verzorgde een betere zicht. De kleine vleugeltip tanks van de later P2V-5s werden ook aangebracht. De vliegtuig-bemanning werd uitgebreid tot 9 man.

Sommige vroege productie P2V-7 werden uitgerust met de Aero 9B neus koepel en staart koepel. Deze Vliegtuigen werden later gemodificeerd met de Observer neus en MAD staart. Tegen het einde van de productie, de dorsal koepel werd vervangen met een dak oberservatie raam.

Een totaal van 287* Neptunes , inclusief achten-veertig in Japan by Kawasaki in Gifu, werden gbouwd onder de P2V-7 aanwijzing als model 726-45-14s (148 vliegtuigen voor de Amerikaanse Marine en Japan Aeronvale.) Model 726-45-17s (114 vliegtuigen, met een herziene accomodatie, voor dezelfde klanten en de RAAF.), Model 826-45-14 (25 vlieguigen voor de RCAF., geleverd zonder de ondervleugel J-34s). Het P2V-7B (Model 726-45-18) benaming die gegeven om 15 toestellen gebouwd voor de Marine Luchtvaart Dienst van de Koninklijke Marine. Neptune productie eindigde in 1962.

Tijdens de jaren 1970s, P-2s werden uit dienst gesteld uit alle Vloot Patrouille Squadrons in dienst blijven slechts 12 Reserve Patrouille Squadrons. In april 1978 VP-94 werd overgestapt naar de P-3 Orion eidigend op 31 jaar P2V Neptunes operaties met de Amerikaanse Marine.

De P2V-7 Neptune heeft gediend onder de Militaire Strijdkrachten van Argentinië, Australië, Canada, Frankrijk, Japan en Nederland.

Dit totaal * omvat niet de 4 P2V 7LP / LP-2J en 5 RB-69As.  

De Lockheed P-2V (later P-2) Neptune was een martiem langeafstandsvliegtuig  bestemd voor onderzeebootverkenning en- bestrijding. Het toestel werd door de firma Lockheed voor de Amerikaanse Marine ontworpen als vervanger van de verouderd typen: PV-1 Ventura en PV-2 Harpoon.

Howel een klein aantal toestellen werd aangepast voor gebruik aan boord van vliegdekschepen was het ontwerp primair geschikt voor gebruik vanaf basses aan land. Dit vliegtuigtype was een succesvol export-artikel en heeft wereldwijd dienst gedaan in diverse krijgsmachten.

Ook bij de Nederlandse Marine Luchtvaart Dienst heeft de Neptune lang dienst gedaan. De MLD. Toestellen waren eerst nog van het type P-2V-5 (12 stuks inde periode 1958- 1962) en later van het type P-2V-7 (in de periode 1962-1984, aanvankelijk 15 stuks, later aangevuld met vier exemplaren overgenomen van de Franse marine). De P2C-7's zijn later verbouwd tot SP-2H. Ze waren destijds ingedeeld bij het 320 en bij 5 Squadron en gestationeerd op dfe basis Valkenburg bij Katwijk aan Zee.

Het oorspronklijke ontwerp stamde al uit de eerste jaren van de Tweede Wereldoorlog maar raakte vanaf 1944 in een stroomversnelling toen duidelijk werd hoe gemakkelijk de productiewas en hoe onderhoudsvriendelijk het toestel was in gebruik. Deze beide factoren bleken later ook van cruciaal belang bij de wereldwijde export en bij de lange operationele levensduur van het otestel.

De eerste vlucht vond plaats in 1945 en de productie al in 1946. In 1947 werden de eerste Amerikaanse Squadrons operationeel.

De latere versie van de Neptune werd een van de eerste toestellen die zowel mewt zuigermotoren als straalmotoren was uitgerust. 

 

 

 

 

 

 

€ 52,95
Aanstaande woensdag 3 maart gaan wij weer open, u kunt dan weer online bestellingen plaatsen, zodra bestelling 4370 is geplaatst, zijn wij genoodzaakt om de webwinkel een week te sluiten, om ons de gelegenheid te geven om alle bestellingen te verwerken en te versturen, zodra de meeste bestellingen zijn verwerkt, gaan wij weer open voor de volgende 20 bestellingen, enz.

Houdt u aub. rekening met een levertijd van circa een paar dagen tot een week, voor artikelen die in voorraad zijn.
Voor artikelen die niet in voorraad zijn, moet u rekening houden met een levertijd van minimaal twee weken of langer.
Dit kan oplopen tot meerdere weken of maanden.

Excuses voor de overlast.




Niet meer op voorraad. Levertijd: niet meer leverbaar
beschikbaarheid