* H.M.S. Diana

Prachtige Bouwdoos van de H.M.S. Diana.

De Diana bouwdoos is ontworpen van de originele Admiraliteits tekeningen en bevat:
  • CNC gefreesde Houten delen
  • Messing 18 9-ponder kanons
  • Dubbele Rompbeplanking
  • Kiel en spanten met planken constructie
  • Zwart en naturel hennep tuigage touw
  • 2.300 koperen plaatjes voor de romp
  • Op ware grootte bouwtekeningen
  • Uitgebreide duidelijke bouwbeschrijving
  • Duidelijke detail tekeningen
zoomzoomzoomzoomzoomzoomzoomzoomzoomzoom caldercraft diana 1 a.jpg caldercraft diana 2 a.jpg caldercraft diana 3 a.jpg caldercraft diana 4 a.jpg caldercraft diana 5 a.jpg caldercraft diana 6 a.jpg caldercraft diana 7 a.jpg caldercraft diana 8 a.jpg caldercraft diana 9 a.jpg caldercraft diana 10 a.jpg



H.M.S. Diana was het tweede schip die in de Artois klasse werd gebouwd, werd ontworpen door Sir John Henslow. Ze werd gebouwd door Randall & Brent van Rotherhithe, één van de grootste koopvaardijschepen bouwers van Engeland. Na elf maanden bouwen van de romp, werd Diana op 3 mei 1794 te water gelaten. Ze werd vervolgens naar de Koninklijke Werf (Royal Dockyard) in Deptford gesleept, waar ze werd uitgerust. Dit omvatte masten, tuigage, ankers, verkopering van het onderwaterschip, munitie en opslag van vinctualien etc.. Op 12 juni 1794 was H.M.S. Diana klaar om haar volledige bemanning te ontvangen en om in dienst te worden gesteld, en bracht de volgende 6 1/2 weken door aan de Nore om op te werken en de bemanning het schip te leren kenne. De totale kosten voor hetbouwen en uitrusting van het schip waren 23.000 pounds. H.M.S. Diana had een zeer lange en actieve carriere waarin het grootste deel van haar tijd werd besteed aan patrouille-, konvooi- en blokkade-diensten. Het hoogtepunt van haar carriere was in augustus 1795, toen ze op patrouille-basis samen met haar zuster schip Seahorse en het fregat Eenhoorn, de Nederlandse Indiëvaarder Cromhout, een ander koopvaardijschip en haar excort veroverden. alleen al vanuit de Cromhout hadden ze bijna 47.000 pound buitgemaakt. Op 30 mei 1814 ondertekenden Groot-Brittannië en Frankrijk een vredesverdag. Op 7 maar 1815 werd Diana ma een lange reparatie en verkoppering van de scheepshuid voor 37.796 poun verkocht aan de Koninklike Nederlandse Marine. Op 27 augustus 1816 was Diana een van de zes fregatten in het Nederlandse Eskader die in combinatie met de Britse vloot  onder commando van Sir Edward Pellew (Lord Exmouth), zelf een vooraanstaande Fregat-Kapitein, deelnam aan het beroemde  bombardement van Algiers. Op 16 januari 1839, na een ongelooflijke 45-jarige dienst, werd Diana per ongeluk verwordt door een brand in het droogdok Willemsoord in Den Helder. Het model is niet zo gebouwd als afgebeeld, maar na haar eerste modificatie in Prtsmouth in juni 1796, waar ze solide halfdek verschansingen kreeg, carronades om de 9-ponds kanons met rolpaarden te vervangen en een dolphin striker op de boegspreit te plaatsen.
H.M.S. Diana mat 173 feet van boegdeeld van de achtersteven, de breedte was 29 feet en 3 1/2 inch en was bijna 1000 ton zwaarder.

De belangrijkste bewapening bestond uit 28 18-ponder kanons op het geschuts dek, met secundaure bewapening bestaande uit tien 9-ponder kanons op het bovendek, samen met acht 32-ponder carronades. Het lijdt geen twijfel dat deze configuaratie voortdurend veranderede in haar hele carriere en aan het einde van haar loopbaan, in dienst van de Royal British Navu she had veertien carronades op haar bovendek.

Bijzonderheden:
  • Schaal: 1:64
  • Lengte: 1180 mm.
  • Breedte: 178 mm.
  • Hoogte: 838 mm.
  • Artnr.: 9000
HELAAS NIET IN VOORRAAD, MOET WORDEN BESTELD, LEVERTIJD CIRCA 2 WEKEN.


 
€ 789,95
Aantal:

Niet meer op voorraad. Levertijd: 1-3 weken
beschikbaarheid