* Schooner H.M.S. Pickle

Mooie Bouwdoos van de Schooner H.M.S. Pickle.
H.M.S. Pickle was een schoener in dienst van de Royal Britsh Navy ten tijde van de Slaf bij Trafalgar 1805. Het schip werd in 1800 gebouwd in Bermuda onder de naam Sting. het werd gehuurd, maar daarna in strijd met orders uit Engeland in 1800 gekocht door Lord Hugh Seymour, de opperbevelhebber van de Engelse kolonie Jamaica, om als tender te worden gebruikt in de haven aldaar. Geconfronteerd met een voldongen feit. lijfde de Admiraliteit het schip in 1801 in, en veranderde de naam in Pickle. Hoewel de schoener niet actief deelnam aan de Slag bij Trafalgar, speelde H.M.S. Pickle een belangrijke rol doordat het als eerste schip Engeland bereikte met het nieuws over de door Engeland gewonnen zeeslag.
Het schip had een laadvermogen van 127 ton, een lengte van 22,25 meter en een breedte van 6,1 meter. Het had een 40-koppige bemanning, en een bewapening van acht 12-ponder Carronades.
zoomzoomzoomzoomzoomzoomzoomzoomzoomzoom caldercraft schooner pickle 1 a.jpg caldercraft schooner pickle 5 a.jpg caldercraft schooner pickle 6 a.jpg caldercraft schooner pickle 7 a.jpg caldercraft schooner pickle 8 a.jpg caldercraft schooner pickle 9 a.jpg caldercraft schooner pickle 10 a.jpg caldercraft schooner pickle 11 a.jpg caldercraft schooner pickle 12 a.jpg caldercraft schooner pickle 13 a.jpg



Geschiedenis:
Voordat het schip in dienst van de Royal British Navy kwam, had het al een krijgsgeschiedenis. Er werd al een aantal keren slag geleverd met andere schepen.
In 1803 werd het schip toegevoegd aan het Inshore Squadron onder commando van Admiraal Cornwallis. Het werd gebruikt voor verkenning op korte afstand van de vijandelijke havens Brest, Rochefort en Lorient. Er werd een kustvaarder veroverd en waardevolle informatie verzameld over de vijandelijke schepen in Lorient.
Op 25 maart 1804 werd de HMS Pickle, die sinds 1802 onder bevel stond van luitenant ter zee Kohn Lapenotière, opgeroepen om de 650-koppige bemanning van de ter hoogte van de Black Rocks op een ondiepte Magnificent te redden.
Op 9 oktober 1805 voer de HMS Pickle samen met de HMS Weazle uit om Kapitein Henry Blackwood te assisteren om de kust van Càdiz te verkennen en ondertussen cruciale informatie te verzamelen over de bewegingen van de vijandige schepen. De HMS Pickle voer dicht genoeg langs de kust en kon zo de 33 vijandige linieschepen opmerken in de haven van Càdiz. Deze informatie moest zo snel mogelijk worden overgebracht aan Viceadmiraal Lord Nelson.
Tijdens de Slag van Trafalgar zelf, op 21 oktober 1805, bleef de HMS Pickle in het heetst van de strijd buiten schot, omdat het schip zich aan de noordwestelijke rand aan de loefzijde bevond. Dit was een strategische plaats aangezien de HMS Pickle één van de kleinere schepen van de divisie was. Tegen het eind van de Slag werd het schip samen met drie andere schepen ingezet om de bemanning van het opgeblazen Franse schip Achille te redden. Ook de vrouw van een bemanningslid, die zich aan een roeiriem had vastgeklampt, werd gered.
Na de Britse overwinning werd de HMS Pickle uitgekozen om de boodschap van de overwinning en de dood van Nelson over te brengen. Het schip verliet de vloot op 26 oktober en bereikte Engeland na negen dagen, na ver uit koers geslagen door een zware storm ter hoogte van Kaap Finistere. Tijdens de storm moesten vier carronades overboord worden gegooid om het schip lichter te maken.
Op 4 november 1805 om kwart voor tien werd in de baai van Falmouth geankerd. Diezelfde middag is Lapenotiêre met de koets naar London vertrokken om het goede nieuws van de overwinning aan de Admiraliteit te melden. Om één uur in de middag kwam hij daar aan, na 19 keer van paarden te hebben gewisseld. De eerste secreataris van de Admiraliteit moest worden gewekt en twee uur later werd premier William Pitt ingelicht. Koning George III hoorde het nieuws weer vier uur later. luitenant ter zee Lapenotiêre werd voor zijn inzet bevorderd tot Kapitein-luitenant ter zee. Hij kreeg later een ander commando.
Op 26 juli 1808 liep het schip onder commando van lieutennant Daniël Callaway aan de grond bij Chipiona, onderweg naar de haven van Càdiz. Het schip ging daarbij verloren.
Bouwdoos bevat:
Precisie CNC gesneden Kiel en spanten van Berkentriplex
Precisie CNC gesneden en geprofileerde componenten in notenhout en Walnoot triplex.
Koperen scheepshuid plaatjes.
Zes gedraaide 12-ponders Carronades nog samen te stellen.
Alle benodigde Naturel en Zwarte Hennep touwen en houten blokken om de tuigage te monteren zoals getoond.
Alle bouwdoos specifieke onderdelen bevatten gedetailleerde messing geëtste onderdelen.
Authentieke Scheeps-sloepen van hoge kwaliteits-hars, met walnoot onderdelen en messing beslag, inclusief roeispanen, enterhaken en bootshaken.
Hoogwaardige Berken Rondhouten voor de masten.
Volledige gedetailleerde op ware grootte tekeningen.
Uitgebreide Full-colour bouwbeschrijvingen inclusief technische tekeningen en constructiefoto's van het model.
Bijzonderheden:
  • Schaal: 1:64
  • Lengte: 565 mm.
  • Breedte: 180 mm.
  • Hoogte: 460 mm.
Exclusief Verf en Lijm
Nog met Engelstalige Bouwbeschrijving.
€ 253,95
Aantal:

Voorraad: 1 stuks.
beschikbaarheid