* Bedford Takelwagen OSB

Interessante bouwdoos van een Bedford "OSB" Takelwagen

Het chassis van de Bedford "O" reeks geïntroduceerd in 1939, net voor het begin van de Tweede Wereld-oorlog, tijdens welke alle industriële productie gericht was op militaire behoeften. Het Ministerie van Voorraad besloot om vanaf 1941 beperkte commerciële behoeften aan vrachtwagens te stellen. De OLBD als "O" SERIE LANG 5-tons nominale Dropside truck en de OSBT als "O" SERIE KORT 5-tons nominale beoordeling Eind Kipper. 5-tons met betrekking tot laadvermogen. De versie met draagvermogen van 3-4 ton heeft de letter "A" in plaats van "B" zoals in OLAD enz. Taxatiegewichten waren voor de OSBT 5-tons Kipper: 2 ton,  9 Cwts, 1 Qrs, 14 Lbs. en voor de OLBD 5-ton Dropside Truck: 2 ton, 11 Cwts, o Qrs. 18 Lbs. Maximun Bruto laadgewicht voor de 5-ton Korte & Lange wielbasismodellen ( Models OSB & OLB was 8 ton, % Cwts.).

zoom emhar-emha-2404-bedford-truck-breakdown 1 a.jpg



Vermogen was van een 6-cilinder OHV benzinemotor die 27,34 pk produceerde  bij een toerental van 3000 omw/min. Benzinetank-inhoud van 16 gallons, Versnellingsbak heeft: vier versnellingen vooruit en één achteruit. Draaicirkel: 5-tons OSB 42 ft., 5-tons OLB 59 ft. Lockheed vacuum gestuurde hydraulische remmen, bedien op alle wielen. Dubbele wielen op de achteras. Elektrische stroom geleverd door een 6-volt amp-uur batterij. Instrumentatie inclusief ampèremeter en benzinemeter. Een enkele ruitenwisser werkt op zuigkracht van het inlaatluchtspruitstuk van de motor. Een tweede wisser was een optionele extra en standaard op sommige export-modellen, evenals de scharnierende zijruit aan de bestuurderszijde.

Bedfords zijn gemaakt door Vauxhall Motots LTD., in Luton Bedfrodshire. De Bedford DRivers Club werd opgericht in 1934 en het lidmaatschap was gratis en stond open voor Bedford-chauffeurs en eigenaars-chauffeurs, aflos-en part-time chauffeurs en bijrijders, in Groot Brittannië en Noord Ierland. Voordelen omvatten gratis verzekering en speciale faciliteiten in goed gekeurde chauffeurs hotels. Het Bedford Transport Magazine is vele jaren uitgegeven en is nu zeer gewild bij verzamelaars.

Het "O"type werd opnieuw gespecificeerd voor militair gebruik resulterend in de OYD 3-tons truck waarvan er meer dan 72.000 werden gebouwd. Deze had dezelfde "O" -series cabine, maar met meer utilitaire, vereenvoudigde spatborden in militaire stijl, een hellende motorkap en een dikke voorbumper. De OYD werd gespecificeerd met enkele achterwielen en extra grote banden. Er is ook de OXC-trekkerversie voor het trekken van gelede aanhangwagens. De productie werd hervat in 1945 en in de naoorlogse periodewaren de Bedford "O" -typen waarschijnlijk de meest voorkomende vrachtwagens op de Britse wegen, deels vanwege dat meer dan 72.000 OY en meer dan 24.000 OX-series werden geproduceerd en in de naoorlogse jaren en na de oorlog werden er veel verkocht voor civiel gebruik. Veel "O" -series werden over de gehele wereld geëxporteerd leidende tot de slogan "Je ziet ze overal".  De productie van het "O " -type stopte in 1953 maar werden in actieve dienst gezien tot in de jaren zestig op de wegen van Groot Brittannië en vele andere delen van de wereld. Veel "O" gerestaureerde zijn nog steeds in het bezit van liefhebbers inclusied "OB" cabine met het langere chassis.   

 

 

Bijzonderheden:

  • Schaal: 1:24
€ 55,95
Aantal:

Voorraad: 1 stuks.
beschikbaarheid