* H.M.S. Victory 40 cm.
Prachtig Scheepsmodel van de H.M.S. Victory (His Majesty's Ship Victory) is een Oorlogsschip dat dienst deed bij de Britse Marine in de achttiende en negentiende Eeuw en speelde een belangrijke rol in de zeeslag bij Trafalgar.
Als vlaggenschip van de Beroemde Admiraal Horatio Nelson. Sinds 1922 ligt het schip in het droogdok Nr. 2 (het oudste droogdok ter wereld) in Portsmounth, Engeland en trekt als museumschip jaarlijks 350.000 bezoekers. Het is, hoewel niet meer zeewaardig, nog steeds in dienst bij de Britse Royal Navy als vlaggenschip van de Second Sea Lord. Het is daarmee het oudste, nog in dienst zijnde Oorlogsschip ter wereld.
Het schip kwam in 1778 (de bouw duurde 6 jaar) in dienst als linieschip van het eerste charter. Het schip had 850 opvarenden en 102 gietijzeren kanons en carronades aan boord die op drie dekken stonden opgesteld. Tezamen konden zij 500 kg ijzer in één keer meer dan een halve zeemijl ver schieten (één zeemijl is 1852 meter). Daarbij gebruikten de kanonniers 200 kg kruit. Op die afstand sloeg een kanonskogel uit het zwaarste kanons (32 ponder) nog altijd in gat in eikenhout van 60 cm. dik.
De kiel is van iepenhout terwijl de scheepsromp uit eikenhout is samengesteld. De masten zijn driedelig en gemaakt uit sparrehout omdat dit flexibel is. Allleen al voor de constructie van de zware spanten en dubbele huidbeplanking had men 2500 volwassen bomen van een eeuw oud nodig. Het schip kan in totaal 5468 m2 zeil voeren en de lengte van de tuigage bedraagt bijna 42 km. Midscheeps staat een dubbele kaapstander waaraan 260 man draaibomen van essehout als spaken in de kop van de gangspil staken om zo de twee ankers van elk bijna vijf ton te lichten bij anker op gaan.
Bij slecht weer stonden er 150 man aan de pompen te zwoegen om 120 m3 water per uur uit de romp te pompen.
Afmetingen:
- Lengte: 400/540 mm. lengte gemeten op scheepsromp.
- Breedte: 85 mm.
- Hoogte: 450 mm.
LET OP DIT IS VOLLEDIG AFGEBOUWD MODELSCHIP.
VERZENDKOSTEN VOOR BUITENLAND OP AANVRAAG.
GEEN VOORRAAD MEER.