* Mary Rose Schaal 1:80

De Mary Rose is ontworpen met de volledige medewerking van de Mary Rose Stichting, dit maakt deze bouwdoos het enige model op basis van het meest recente onderzoek en informatie.
De bouwdoos is dus van de meest accurate van zijn soort op een Tudor Oorlogsschip.
CNC gefreesde spanten en kiel van Berken triplex, bouwdoos onderdelen, CNC gefreesd in Walnoot en Walnoot triplex, dubbele beplanking op Spanten-Kiel Constructie in Linden en Walnoot, Tanganika dek-beplanking, Tuigage takelgaren/touwen alle houten blokken, Messing geëtst en wit metaal gegoten ornamenten, 8 bouwtekeningen op ware grootte, uitgebreide duidelijke Bouwbeschrijving, met inbegrip van "De geschiedenis van de Mary Rose" van David Vine BSC. Conservator van het Mary Rose Museum.

zoomzoomzoomzoomzoomzoomzoomzoomzoomzoom mary rose 1 a.jpg mary rose 3 a.jpg mary rose 4 a.jpg mary rose 5 a.jpg mary rose 7 a.jpg mary rose 8 a.jpg mary rose 9 a.jpg mary rose 11 a.jpg mary rose dek a.jpg mary rose boeg a.jpg



Geconfronteerd met de altijd aanwezige dreiging van de Franse Oorlogsvloot evenals een sterke, potentieel vijandige Schotse vloot, begon Henry VIII met een Marine bouw-programma, met inbegrip van de Mary Rose en de Peter Pomegranate. Vanuit technologisch oogpunt waren deze schepen een radicaal afscheid van die van vader (Henry VII). Zij werden Karveel gebouwd in plaats van de Klinker bouw-wijze en uitgerust met zwaar geschut gemonteerd nabij de waterlijn. De introductie van de Karveel bouw-wijze vergemakkelijkte ook de constructie van waterdichte geschuts-poorten. De Mary Rose wordt gedacht te zijn gebouwd in 1510 te Portsmouth, terwijl het verlies van de Mary Rose goed is gedocumenteerd, is de bouw dit echter niet. er zijn echter een paar documenten die belangrijke aanwijzigingen leveren over waar en wanneer ze werd gebouwd.

Geconfronteerd met de altijd aanwezige dreiging van de Franse Oorlogsvloot evenals een sterke, potentieel vijandige Schotse vloot, begon Henry VIII met een Marine bouw-programma, met inbegrip van de Mary Rose en de Peter Pomegranate. Vanuit technologisch oogpunt waren deze schepen een radicaal afscheid van die van vader (Henry VII). Zij werden Karveel gebouwd in plaats van de Klinker bouw-wijze en uitgerust met zwaar geschut gemonteerd nabij de waterlijn. De introductie van de Karveel bouw-wijze vergemakkelijkte ook de constructie van waterdichte geschuts-poorten. De Mary Rose wordt gedacht te zijn gebouwd in 1510 te Portsmouth, terwijl het verlies van de Mary Rose goed is gedocumenteerd, is de bouw dit echter niet. er zijn echter een paar documenten die belangrijke aanwijzigingen leveren over waar en wanneer ze werd gebouwd.

Er is een document aan John Dawtrey, gedateerd 29-01-1510 waarin deze was geautoriseerd om £ 700 te besteden aan materialen voor de bouw van twee schepen, één van 400 ton en één van 300 ton. Alhoewel geen enkel schip bij naam wordt genoemd, werd aangenomen dat het de Mary Rose en respectievelijk Peter Pomegranate zijn. Dit zijn de enige grote geregistreerde nieuwe schepen als zijnde gebouwd in 1510. Sinds andere gegevens aangeven dat deze twee gelijktijdig werden gebouwd ofwel bijna gelijktijdig, zou het waarschijnlijker lijken dat dit de schepen in kwestie zijn.

De aanleiding dat het schip werd gebouwd in Portsmouth is gebaseerd op verschillende documenten in de Staatse archieven. In 1510, werd geld naar Brygandine verzonden voor de reparatie van de Souvereign in Portsmouth dock en het bouwen van de Regent. Geld werd ook aan hem betaald voor de Mary Rose en Peter Pomegranate, twee nieuwe Barken en twee nieuwe roei-schuiten, gedurende een periode van 29-07-1510 tot 20-09-1511. een verdere brief van Brygandine naar Palshide betreffende geld ontvangen voor de nieuwbouw van de Mary Rose en Peter Pomegranate. Hoewel niet direct valt te verklaren dat deze twee schepen werden gebouwd in Portsmouth, de overeenkomst van de reparatie van de Souvereign in Portsmouth met de nieuwbouw van de Mary Rose is nogal suggestief. Ook, misschien wel het sterkte bewijs te zijn gebouwd in Portsmouth komt van John Duance's Accounts gemaakt in 1514. in deze, is er een betaling van £ 120 naar Richard Brygandine voor het transporteren van de Mary Rose en de Peter Pomegranate van Portsmouth naar de Theems in Londen.

Er zijn ook een aantal mogelijke verklaringen voor het zinken van de Mary Rose in de Solent op 19 juli 1545, maar aangenomen wordt dat het schip begon over te hellen zodra de zeilen waren gehezen - hetzij als gevolg van slecht zeemanschap of door verkeerde ballasten - en water stroomde het schip in door haar lagere geschuts-poorten, nog open na het afvuren. De Mary Rose lag op haar stuurboord-zij in een hoek van ongeveer 60 graden. ze was gezonken door de zachte bovenste sedimenten en was komen te rusten op de onderliggende   

Algemene Specificaties:

Schaal: 1:80
Lengte: 735 mm.
Breedte: 255 mm.
Hoogte: 520 mm.

Bouwbeschrijving NOG NIET IN NEDERLANDS
€ 399,95
Aantal:

Voorraad: 1 stuks.
beschikbaarheid