* Batavia AD 1628

Nieuw Bouwdoos van de Batavia AD 1828.

De Batavia is een retourschip, ook wel spiegelretourschip genoemd. Ze is bekend vanwege de schipbreuk op haar eerste reis in 1628/1629 en het beroemde verslag hierover: Ongeluckige Voyagie van 't schip Batavia, geschreven in 1648 door de Opperkoopman van het schip, Francisco Pelsaert.

De Batavia kreeg echter een nog een grotere bekendheid vanwege de replica die eind vorige eeuw op de Bataviawerf te Lelystad gebouwd is, en heden ten dage nog altijd een bezoek waard is. dit model is in schaal 1:72 gebouwd met de replica in Lelystad als voorbeeld. Lijnenplan, tuigage, ornamenten en dekinrichting zijn gebaseerd op het op de Bataviawerf aanwezige origineel. Het model bestaat uit volledig laser-gesneden kiel en spanten, volledige beplanking, dekinrichting, masten en bijbehorende tuigage en handgemaakte gegoten ornamenten. Zeilen kunnen als zelfmaakset, bestaande uit tekeningen, zeildoek en blokken apart bijbesteld worden.

Dit model heeft een moeilijkheids-graad 2/3 op een schaal van 4.

zoomzoomzoomzoomzoomzoomzoomzoomzoomzoom batavia ad 1628 1 .jpg batavia ad 1628 30 .jpg batavia ad 1628 22.jpg batavia ad 1628 32.jpg batavia ad 1628 14.jpg batavia ad 1628 24.jpg batavia ad 1628 33.jpg batavia ad 1628 20.jpg batavia ad 1628 7.jpg batavia ad 1628 18.jpg

Video:


Het VOC.-spiegelretourschip was door het dagelijks bestuur van de VOC. in 1614 verdeeld in drie klassen, waar, de grootste een lengte had van 150 Rijnlandse voet (ca. 42 meter). In 1626 werd overeenstemming bereikt over een grootste lengte van 160 voet (ca. 46 meter) (vocsite.nl, 2015). Omdat het schip zich bij conflicten moest kunnen verdedigen was het schip bewapend met 24 kanons.

De originele Batavia werd in 1828 gebouwd op de Peperwerf in Amsterdam vlakbij waar nu Kattenburg is. Ze verging op haar eerste reis naar het toenmalige Nederlands Indië op de kust van Australië. Resten van de Batavia en van de gruwelen kort na het vergaan zijn te bezichtigen in het Western Australian Museum te Fremantle, Australië.

De bouwbeschrijving van de Batavia wordt nog regelmatig bijgewerkt, Voor diegene die geen email-adres aan ons doorgegeven hebben wij hierbij de gebruikte verf-kleuren deze zijn binnenkort bij ons te verkrijgen voor het Batavia model:

Gebruikte kleuren:

Admiralty paints/Admiralitetis verf:

Yellow Ochre AP9115W; Red Ochre AP9116W; Matt White AP9110W; Dull Black AP9105W; Olive Green AP9118W; Light Ivory AP2010W.

Vallejo Verf:

Flat Yellow 70.953; Scarlet Red 70.817; White 70.951; Black 70.950; Green Sky 70.974 en Ivory 70.918.

De romp kan worden afgewerkt met matte eiken beits.

Het groen kan met kleine hoeveelheden blauw, zwart en wit op een eigen gewenste kleur worden gemaakt. 

De omschrijving van de tuigage is momenteel nog summier uitgewerkt. Na de zomer komen hiervan extra uitgewerkte tekeningen beschikbaar. diegene die de doos heeft gekocht en waarvan wij de adresgegevens hebben zullen de aanvulling op het tekeningen-pakket en beschrijving kosteloos krijgen toegestuurd. Voor al diegene die de doos hebben maar geen adres aan ons hebben doorgegeven graag uw opgaaf via historische-modelbouw@ziggo.nl.

Afmetingen Origineel:

Lengte: werkelijk 160 voet ca. 46 meter.

Breedte: 36 voet ca. 10 meter.

Hoogte:

Bewapening: 24 kanons

Afmetingen Model:

Schaal: 1:72

Lengte: ca. 95 cm. (incl. boegspriet).

Breedte: ca. 35 cm.

Hoogte: 80 cm. (incl. standaard)

Bewapening: 22 kanons (twee dichte kanonspoorten).

De bouwdoos van de Batavia heeft de volgende wijzigingen ondergaan:

  • Latten voor de romp is nu voor een groot deel uitgevoerd in Notenhout (dit was Lindenhout) - met name voor die delen die niet geverf worden.
  • Ornamenten-set op de spiegel zijn Resin (Hars) gietdelen op basis van computer-getekend 3-D printwerk geworden (was eerst handmatig gemodelleerd). Enkele onderdelen blijven wel handmatig gevormd.
  • Luiken, roosters, deurtjes etc., zijn laser-gesneden uitgevoerd.

 

€ 389,00
Aantal:

Voorraad: 1 stuks.
beschikbaarheid




Gerelateerde artikelen: