Vliegdekschip Karel Doorman (R-81)

Vliegtuigdekschip Karel Doorman, Hr.Ms. Karel Doorman (R-81) was het tweede en laatste vliegdekschip van de Koninklijke Marine. Het was tevens het grootste schip dat ooit bij de Nederlandse Marine heeft gevaren. Het schip behoorde tot de Colossus-klasse en was op 17 januari 1945 bij de Royal Navy in dienst gesteld als H.M.S. Venerable. De Royal Navy heeft het schip tijdens de Tweede Wereldoorlog in de Grote Oceaan ingezet. In Nederlandse dienst is het schip vernoemd naar de Schout bij nacht Karel Doorman, die in 1942 tijdens de Slag in de Javazee als eskadercommandant met het vlaggenschip Hr.Ms. De Ruyter ten onder is gegaan.

Achtergrond:

In 1948 kwam het bij de Koninklijke Marine in dienst ter vervanging van het eerste vliegdekschip, met dezelfde naam, dat vanaf 1946 gehuurd was. Van juli 1955 tot juni 1958 werd het bij de Schiedamse Scheepswerf Wilton-Fijenoord verbouwd om het geschikt te maken voor gebruik door straaljagers. Daarbij werd een hoekdek aangebracht van acht graden, de hydraulische katapult werd vervangen door een stoomkatapult en er werd een deklandingsspiegel-systeem geïnstalleerd.

 

zoomzoomzoomzoomzoomzoomzoomzoom vliegdekschip karel doorman 1.jpg vliegdekschip karel doorman 2.jpg vliegdekschip karel doorman 3.jpg vliegdekschip karel doorman 4.jpg vliegdekschip karel doorman 5.jpg vliegdekschip karel doorman 6.jpg vliegdekschip karel doorman 7.jpg vliegdekschip karel doorman 8.jpg

Video:


Het schip bood aanvankelijk ruimte voor ongeveer 30 vliegtuigen. door het gebruik van grotere en zwaardere toestellen na de verbouwing waren dat er nog 20 stuks.

De laatste jaren:

In 1960 maakte het schip diverse reizen, onder meer Nederlands Nieuw-Guinea werd aangedaan. De door de internationale gemeenschap afgedwongen overdracht van Nieuw Guinea aan Indonesië, niet lang daarna maakte dat de Nederlandse regering voor het vliegkampschip geen emplooi meer zag. In de toekomst zou de marine zich in hoofdzaak moeten richten op de bestrijding van onderzeeboten in de Atlantische Oceaan, in samenwerking met NAVO bondgenoten. Een zelfstandige rol, buiten NAVO gebied, was geen optie meer. Besloten werd om alle investeringen in de Doorman te staken en het schip omstreeks 1970 uit de vaart te halen. De in 1956 aangeschafte Hawker Seahawk-jachtvliegtuigen werden in 1964 uitgefaseerd en gesloopt.

Op 28 april 1968 brak er brand uit aan boord, eerst in de voorste machinekamer en vervolgens ook in de achterste machinekamer. Voor de twee jaar die het schip nog in dienst zou zijn, werd reparatie niet zinvol meer geacht. Op 14 oktober van dat jaar werd het schip verkocht aan Argentinië dat het omdoopte tot ARA Veinticinco de Mayo (naar de revolutie van 25 mei 1980).

Tijdens de Falklandoorlog in 1982 was het nog in dienst en het werd in het begin van het conflict ten minste eenmaal ingezet om een aanval uit te voeren op de Britse vloot. Na het tot zinken brengen van de kruizer ARA General Belgrano werd het schip teruggetrokken tot de wateren boven het Argentijnse continentale plat, waar de Britse onderzeeboten niet konden volgen. In juni 1986 werd het uit de vaart genomen omdat er voor modernisering geen geld beschikbaar was. Het schip is in maart 1999 bij Alang (India) op het strandgezet en aldaar gesloopt.

Vliegtuigen:

Aanvankelijk deden Fairey Firefly patrouillevliegtuigen en Hawker Fury jachtvliegtuigen dienst. Na de verbouwing kwamen Grumman Avengers en Hawker Seahawks aan boord. Ook waren toen vaak één of twee helicopters aan boord. Vanaf 1961 werden Avengers en de Sea Hawks vervangen door de Grumman S-2 Trackers. Ook werd een aantal Sikorsky HSS-1 Seabat anti-onderzeeboothelicopters meegenomen.

In Argentijse diesnt had het schip A-4 Skyhawks, S-2 Trackers, S-61 SEa Kings en later nog Super Etendards aan boord.

Trivia:

Het schip kreeg onder marinpersoneel bijnamen als "Dikke Boot" en Hr.Ms. Rookverbod. Dat laatste in verband met de strenge veiligheidsnormen. tijdens handelingen aan boord waarbij brandstof of munitie betrokken was klonk een vastgesteld trompetsignaal en werd er gepraaid "Rookverbof op het gehele schip" of "Rookverbod op alle open dekken".

Het schip verrichte de openingshandelingen voor de Nieuwe Haven in 1954. het nieuwe marinehaven-complex van de Koninklijke Marine in Den Helder.

Afmetingen Modelschip:

  • Lengte 1040 mm.
  • Breedte: 220 mm.
  • Hoogte: 360 mm.

U wordt aangeraden om het modelschip in een stofdichte vitrine te plaatsen.

Bijzonderheden:

  • Kiellegging: 3 december 1942
  • Tewaterlating: 30 december 1943
  • In dienst gesteld: 28 mei 1948
  • Uit dienst gesteld: 8 ontober 1968
  • Waterverplaatsing: 19.790 ton
  • Lengte: 214 m.
  • Breedte: 43 m.
  • Bemanning: 1509 Oorlogsterkte
  • Machinevermogen: 40,000 pk
  • Snelheid: 24 knopen ( 44,4 km/uur)
  • Bewapening: 10 x 40 mm. mitrailleurs, 2 dieptebomrekken, ± 20 vliegtuigen.

LET OP DIT IS VOLLEDIG AFGEBOUWD MODELSCHIP.

VERZENDKOSTEN BINNEN NEDERLAND ZIJN INBEGREPEN, VOOR BUITENLAND OP AANVRAAG.

NOG GEEN VOORRAAD, MODEL WORDT PAS BESTELD ALS ER 3 BESTELLINGEN ZIJN GEPLAATST.

MOMENTEEL IS ER ÉÉN BESTELLING.

Wij mogen de foto's van de fabrikant niet gebruiken totdat wij een bestelling van minimaal 5 stuks hebben geplaatst. 

€ 529,00
Aantal:

Niet meer op voorraad. Levertijd: 1 tot drie maanden
beschikbaarheid