H.M.S. Bounty Art. 1432

Prachtig Mooie Bouwdoos van de Beroemde H.M.S. Bounty.

Royal Navy 1787 Captain Bligh.

Een van de belangrijkste problemen waarmee de bewoners van de Britse koloniën kampten was de volledige afhankelijkheid in de Achttiende Eeuw van het Moederland voor levering van voorraden en levensmiddelen. Met dank aan James Cook, was de broodvrucht boom jaren eerder ontdekt, en het werd aangetoond dat eetbare meel kon worden geproduceerd van zijn vruchten. De Britse Admiraliteit kwam met het idee van het transporteren en planten van deze bomen zodat op een grootschalige teelwijze de koloniën te voorzien voor het primaire levensonderhoud. Om dit uit te voeren werden het 230 ton metende zeilschip genaamd de Bethia aangekocht in 1787. Zijn romp werd versterkt en masten en tuigage gemodificeerd en aangepast voor het transport van jonge boompjes van de Broodvrucht boom. Op 8 juni 1787, werd dit schip dat onder de naam Bounty in de lijst van de Royal Navy geregistreerd. De Eer van het commando was gegeven aan schip's Luitenant William Bligh, een officier die had gediend en was gerijpt onder het bevel van dezelfde James Cook.

Met Nederlandse Bouwbeschrijving.

zoomzoomzoomzoom hms. bounty 1432 1 a.jpg hms bounty 1432 2 a.jpg hms bounty 1432 3 a.jpg hms bounty 1432 4 a.jpg



In december 1787, vertrok de Bounty vanuit de haven van London. Bligh probeerde tevergeefs om Kaap Hoorn te passeren, besloot uiteindelijk koers te zetten naar Tahitit via het Oosten. In april, passeerde de Bounty eindelijke de Kaap de Goede Hoop en zes maanden later ging het voor anker in Matavia Bay. Het was 26 oktober, 1788. De eerste etappe van de reis had bijna 10 maanden geduurd. Een reis als deze kan alleen maar een negatief effect op het moreel van de bemanning hebben. In deze tijd, waren de leefomstandigheden aan boord van een schip voor de matrozen zwaar; discipline was streng en werd onderhouden met de zweep. De matrozen waren zelf gewelddadig en twistziek, en was soms zelf geronseld tegen hun wil, Bligh was de typische Zee-officier en zijn militaire opleiding was voorbereid op deze tegenslagen. Om deze reden misschien, na vijf maanden in een natura paradijs vol voedsel en vermaak, bereidde de bemanning het vertrek met tegenzin voor, goed wetende wat het leven hen te wachten stond aan boord. Wanneer de planten allemaal aan boord waren geladen onder leiding van senoir tuinman meneer David Nelson, gaf de kapitein nogmaals de order om de zeilen gereed te maken voor vertrek. Maar na slechts 24 dagen brak er muiterij uit, ook door de strenge displine van kapitein Bligh, nam een deel van de bemanning onder leiding van Stuurman Christian Fletcher, de controle over het schip . Kapitein Bligh werd samen in een sloep geplaatst met de mannen die trouw aan hem bleven, en de muiters van de Bounty keerden terug naar Tahiti.

Kapitein Bligh navigeerde meer dan 4000 zeemijlen en na talloze ontberingen arriveerde op het eiland Timor, waar hij de misdaad meldde bij de Britse Autoriteiten. De Bounty ondertussen, had een deel van de bemanning op Tahiti achtergelaten en had Pitcairn eiland bereikt, waar Christian Fletcher het schip in brand zette. De matrozen die hadden gekozen om terug te keren naar Tahiti  werden al snel gevangen genomen door soldaten van het fregat Pandora, met opzet gestuurd in opdracht van de Admiraliteit. Christian stierf op Pitcairn eiland In 1809, een Amerikaanse walvisvaarder redde de laatsten van de muiters: een zekere Alexander Smith, alias John Adams. Willam Bligh, na de rang van Admiraal te hebben bereikt, stierf in London in 1817.

Deze bouwdoos bevat:

  • Voorgesneden kiel en spanten
  • Dubbele romp beplanking
  • Dekplanken
  • Alle versieringen
  • Foto- geëtste messing delen
  • Doek voor zeilen
  • Vlaggen-set
  • Gedetaileerde instructie boekje en Bouwtekeningen
  • Nederlandse Bouwbeschrijving

Bijzonderheden:

  • Schaal: 1:60
  • Lengte: 720 mm.
  • Moeilijksgraad * * * (Gevorderd)
€ 259,95
Aantal:

Voorraad: 1 stuks.
beschikbaarheid